News

Startup-yrittäjät pääsivät esittelemään liikeideoitaan sijoittajille ja mentoreille

Kasvuyrittäjille on tarjolla tukea tärkeiden kontaktien ja verkostojen luomiseen.

Pitch-puheenvuoroissa tiimit kertoivat lyhyesti liikeideansa pääkohdat ja pyrkivät vakuuttamaan kuulijat ideansa vahvuuksista.

Aalto Start-Up Center (ASUC) järjesti Investor/Mentor Pitching -iltapäivän yhteistyössä Nordean ja FiBANin kanssa torstaina 6.4. Aalto-yliopiston Open Innovation Housessa Otaniemessä järjestetyssä tilaisuudessa kasvuyrittäjät esittelivät bisnesideansa, jolle he etsivät rahoittajaa tai mentoria. Lisäksi paikalla oli Aalto-yliopiston tutkijoita, joiden tutkimuksesta syntyneitä ideoita pyritään kaupallistamaan Tekesin Tutkimuksesta liiketoimintaa (TUTL) -projektien avulla.

Tilaisuuden juonsi Nick Vertigans AJAN Consultingista.

“Asenne ja tehokas viestintä ovat avainasemassa. Kannattaa miettiä, mikä on tavoitteesi, miksi olet täällä. Kannattaa myös pohtia, mitä uutta voit kertoa itsestäsi ja bisneksestäsi ympärillä oleville ihmisille”, Vertigans ohjeisti kymmeniä paikalle tulleita kasvuyrittäjiä ja mentoreita.

Tervehdyssanat esitti ASUCin projektijohtaja Marika Paakkala. Hän kertoi, että Start-Up Centerissä on tällä hetkellä noin 30 yrittäjää ja että Aalto-yliopiston yrittäjyystoiminnot, ASUC mukaan lukien, tulevat keskittymään tämän vuoden syksystä eteenpäin A Grid -kasvuyrittäjyyskeskukseen osoitteeseen Otakaari 5.

Kasvuyrittäjille oli tarjolla arvokkaita neuvoja

Myös Nordean kasvuyritysyksikön johtaja Vesa Riihimäki ja Suomalaisen yksityissijoittajayhdistyksen FiBANin hallituksen puheenjohtaja Torsti Tenhunen pitivät lyhyet puheenvuorot.

”Annamme 25 asiantuntijan voimin tukea perustettaville ja kasvuun tähtääville yrityksille sen ensi askeleista lähtien. Vahvistamme muun muassa mentoroinnin avulla yrityksen omaa kasvukykyä ja riskinottoa”, Riihimäki kertoi.

Riihimäen mukaan olennaisena osana Nordean palvelua on auttaa yrityksiä luomaan liiketoimintansa kannalta tärkeitä kontakteja ja verkostoja relevanttien pääomasijoittajien, enkelisijoittajien, kiihdyttämöiden, startup-hubien ja -yhteisöjen kanssa.

Torsti Tenhunen kertoi, että bisnesenkelit auttavat kasvuyrittäjiä tarjoamalla rahan lisäksi verkostojaan, jotka ovat yrittäjyydessä avainasemassa.

Tenhusen mukaan kasvyrittäjien ei kannata rekrytoida uusia tekijöitä tulevaisuuden tarpeisiin, vaan aina vain juuri senhetkiseen tarpeeseen. Rekrytoitaessa pitää olla selkeä käsitys uudelle henkilölle kaavaillusta roolista ja uuteen henkilöön täytyy tutustua kunnolla ennen rekrytointipäätöksen tekemistä. Hallituksen jäseniä ei kannata osallistaa käytännön asioihin. Heidän tehtävänsä on sen sijaan avata yrittäjälle ovia oikeisiin paikkoihin ja sanoa, jos jokin asia on heidän mielestään hyvä tai päinvastoin.

Puheenvuorojen jälkeen oli tiimien aika pitchata liikeideoitaan. Kolmen minuutin esitykset pitivät seuraavien Aalto-projektien tai kasvuyritysten edustajat: ADIC project, Circular Devices Oy, Collective Crunch Oy, Consight Oy, Floud Oy, Gurufield Oy, Innoduel – Haituva Innovations Oy, LAC Camera Systems Oy, SpaCyPhy project ja ZenTreasury Oy. Esitysten jälkeen kasvuyrittäjillä oli mahdollisuus keskustella kasvokkain mahdollisten tulevien mentoreiden ja sijoittajien kanssa.

”Seuraava tilaisuutemme on Aalto Start-Up Center Spring Festival, joka järjestetään osana Aalto Festivaleja tiistaina 23.5. Tervetuloa taas silloin Open Innovation Houseen. ASUCin toimintaan mahtuu yhä lisää niin innovatiivisia tiimejä kuin mentoreita ja sijoittajia”, kertoi ASUCin koordinaattori Kaisa Ahonen. Iltapäivän päätteeksi oli tarjolla salaattibuffet ja virvokkeita.

Lisätietoja:
Marika Paakkala