NASA:n kansainvälisen sovelluskilpailun finaali järjestetään Suomessa elokuussa 2017

Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallintovirasto NASA:n viidettä kertaa järjestämän globaalin World Wind Challenge – kilpailun loppuhuipentumaa isännöivät Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto.

NASA World Wind Challengessä on kyse muun muassa satelliittien ja miehittämättömien ilma-alusten tuottaman datan hyödyntämisestä älykkäiden kaupunkiympäristöjen rakentamisessa ja sen finaali järjestetään osana tapahtumaa, jossa esitellään myös suomalaista avaruusteknologista osaamista. Tapahtuman käytännön järjestelyistä Suomen osalta vastaavat Digital Forum Finland ry sekä ohjelmistokehitystapahtumien järjestämiseen erikoistunut Ultrahack.

Parhaillaan käynnissä olevassa kilpailussa opiskelijat ja ammattilaiset kehittävät omissa sarjoissaan sovelluksia, jotka käyttävät avoimeen lähdekoodiin perustuvaa NASA:n World Wind – rajapintaa, jonka avulla kehittäjät voivat luoda maapallosta ja sen osista interaktiivisia kolmiulotteisia visuaalisia malleja.

Tapahtuma toimii myös näyteikkunana kotimaiselle avaruustoiminnalle. Suomalaiset yritykset, korkeakoulut ja tutkimuslaitokset ovat pitkään olleet mukana kansainvälisissä hankkeissa suunnittelemassa ja rakentamassa satelliitteja ja kehittämässä uusia avaruusteknologisia sovelluksia. Uutena ilmiönä kasvava kiinnostus pieniin satelliitteihin ja niiden keräämään dataan on nyt tarjoamassa suomalaisyrityksille mahdollisuuksia kansainvälisiin läpimurtoihin avaruusliiketoiminnassa.

– Datan keräämiseen ja jalostamiseen perustuvien palveluiden myynti on noussut tutkimuksen ja teknologisen kehitystyön rinnalle tulevaisuuden vahvaksi liiketoimintamalliksi avaruustoiminnassa. Näemme tällaisessa digitaalisessa palvelutuotannossa valtavan potentiaalin Suomen kilpailukyvyn kannalta ja haluamme kilpailun yhteydessä nostaa alan kärkiyrityksiä esiin, toteaa toimitusjohtaja Juhani Kivikangas Digital Forum Finland ry:stä.

– Avaruusliiketoiminta ja siihen liittyvä osaaminen sekä opiskelijoiden kiinnostus on kasvanut vuosien mittaan. Haluamme nostaa Helsinki NASA Europe Challengen yhteydessä Suomen ekosysteemin mahdollisuuksia myös kansainvälisille avaruusalan toimijoille ja opiskelijoille, sanoo vararehtori Tuija Pulkkinen Aalto Yliopistosta.

–Suomalaisella huippuosaamisella on paljon annettavaa ja sovelluskohteita avaruusalalla ja me myös näemme siinä merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia alueen yrityksille. Helsingin kaupunki haluaa olla mukana edesauttamassa tätä kehitystä, sanoo Helsingin Kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva.

Tapahtuman yhteistyökumppaneina toimivat Ilmatieteen laitos, Helsingin Kaupunki, Espoon Kaupunki, Aalto-Yliopisto, Helsingin Yliopisto, CGI, Tekes, Reaktor, SSF, Iceye, Space Nation, Clarion Hotel Helsinki, Maanmittauslaitos, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö sekä VTT.

Lisätiedot:
Juhani Kivikangas, Digital Forum Finland ry