Kauppakorkeakoulun ulkomaalaisille opiskelijoille harjoittelupaikkoja kasvuyrityksistä

Ulkomaalaiset perustutkinto-opiskelijat ja Aalto Start-Up Centerin yrittäjät löysivät toisensa.

Kasvuyrittäjät esittelivät toimintaansa ja tarjolla olevia harjoittelupaikkoja ulkomaalaisille opiskelijoille.

Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalvelut järjesti yhdessä Aalto Start-Up Centerin (ASUC) kanssa verkostoitumis- ja rekrytointitilaisuuden kasvuyrittäjille ja ulkomaalaisille opiskelijoille. Tapaamisessa ASUCin yrittäjät saivat kuulla Kauppakorkeakoulun tarjoamista ura- ja rekrytointipalveluista sekä harjoittelutuesta, jota he voivat hakea ulkomaalaisten opiskelijoiden palkkaamiseen. Ulkomaalaiset opiskelijat puolestaan pääsivät kuulemaan kasvuyrityksistä mahdollisina tulevaisuuden työnantajina.

– Kauppakorkeakoulu haluaa ehdottomasti auttaa myös ulkomaalaisia opiskelijoitamme työllistymään jo opiskelujen aikana. Koska tällä hetkellä pienet ja keskisuuret yritykset ovat niitä, jotka työllistävät ja kasvavat, kasvuyritysten ja ulkomaalaisten opiskelijoiden “törmäyttäminen” kannattaa, ulkoiset suhteet -tiimin päällikkö Jonna Söderholm sanoo.

ASUCin projektijohtaja Marika Paakkala kertoo, että Aalto Start-Up Center tarjoaa ponnahduslaudan innovatiivisille ja skaalautuville kasvuyrityksille, joista monet etsivät jatkuvasti uusia työntekijöitä ja harjoittelijoita täydentämään tiimin osaamista. Opiskelijoiden kokemukset kasvuyritysten tarjoamista työmahdollisuuksista ovat olleet rohkaisevia ja molempia osapuolia hyödyttäviä.

Tilaisuudessa esittäytyi ulkomaalaisille opiskelijoille viisi kasvuyritystä, jotka kertoivat liiketoiminnastaan ja tarjolla olevista harjoittelupaikoista. Tämän jälkeen yrittäjät ja opiskelijat pääsivät keskustelemaan toistensa kanssa ja tutustumaan tarkemmin niin yritysten tarpeisiin ja toiveisiin kuin opiskelijoiden odotuksiin.

– Kasvuyritykset ovat ilman muuta erittäin kiinnostavia työnantajia. Tilaisuus oli erinomainen, vaikka en vielä olekaan työllistynyt ja jatkan harjoittelupaikan etsintää. Toivottavasti ensi kerralla paikalle tulee vielä enemmän yrittäjiä, jotta työllistymismahdollisuudetkin paranevat, Mikkelin BScBA-ohjelmasta paikalle saapunut Ngau-Thu Nguyen kiittelee.

Yrittäjille on tarjolla harjoittelutukea ja useita muitakin palveluita

– Foreign degree student’s internship support program for internships in Finland on Kauppakorkeakoulun harjoitteluohjelma, joka tukee ulkomaalaisten perustutkinto-opiskelijoidemme harjoittelua alle 50 työntekijän mikro- ja pienyrityksissä Suomessa. Harjoittelun keston tulee olla vähintään kolme kuukautta kokopäivätyötä tai vaihtoehtoisesti neljä kuukautta osa-aikatyötä, harjoitteluohjelmasta vastaava ura- ja rekrytointipalveluiden asiantuntija Tanja Makkonen kertoi.

Ura- ja rekrytointipalveluiden työnantajapalveluista vastaava asiantuntija Annemari Rautio puolestaan esitteli yrittäjille muita tarjolla olevia palveluja. Näitä ovat Aalto CareerWeb, jossa työnantajat voivat ilmoittaa työ- ja harjoittelupaikoistaan, kontaktointitapahtumat, kuten vuotuiset Summer Job Day! -kesätyöpäivä ja ARENA-messut, sekä useat koulutustilaisuudet.

Rekrytointi- ja infotilaisuus järjestettiin torstaina 17.3. Aalto Start-Up Centerin tiloissa Helsingin Salmisaaressa. Vuosi sitten keväällä järjestettiin edellinen ja samalla ensimmäinen vastaava tilaisuus, ja sen jälkeen toistakymmentä opiskelijaa sai harjoittelupaikan.