Bisneksen tekeminen Lontoossa alkaa ihmisiin tutustumisesta

Opiskelijoiden kesäohjelmasta konkreettista apua Iso-Britannian markkinoista kiinnostuneille kasvuyrittäjille

Miisa Mink (vas.) ja Maria Sipilä tietävät, miten yrittelijäisyys ja innovatiivisuus voivat johtaa menestyvään bisnekseen Lontoossa.

Aalto Start-Up Center järjesti kasvuyrittäjille Great Business in Great Britain -tilaisuuden 7.3., jossa kuultiin pitkään Lontoossa vaikuttaneiden Maria Sipilän ja Miisa Minkin ajatuksia kasvuyrittäjien bisnesmahdollisuuksista ja verkostojen merkityksestä Iso-Britanniassa ja erityisesti juuri Lontoossa.

Pitkän Nokia-uran tehneen toimitusjohtaja Maria Sipilän mukaan kasvuyrittäjiä valmennetaan paljon Silicon Valleyn ja New Yorkin markkinoille, vaikka Lontookin tarjoaa heille erinomaiset puitteet.

”Lontoossa bisnes on ennen kaikkea yhteyksien luomista. Kasvuyrittäjän tulee etsiä ja löytää joku, joka esittelee hänet edelleen verkostoissa. Ensitapaamisen sopiminen ei useinkaan ole helppoa, päinvastoin. Yrittäjän pitää melkeinpä taistella saadakseen sovittua tapaaminen ja pidettyä siitä vielä kiinnikin. Ihmiset ovat Lontoossa todella mukavia, kunhan vain pääsee tutustumaan heihin.”

Maria Sipilä esitteli myös Imperial Collegen kesäohjelman, jonka toteuttamisessa hänen yrityksensä on mukana. Osallistumalla Lontoon Kensingtonissa sijaitsevan Imperial Collegen kesäohjelmaan kasvuyrittäjä pääsee kätevästi testaamaan Iso-Britannian markkinoita.

”Strategiaa pääaineenaan opiskelevat maisteriopiskelijat voivat tehdä kasvuyrittäjille markkinoillepääsystrategian, kartoittaa bisneksen markkinapotentiaalin, tehdä kilpailija-analyysin tai markkinointistrategian. Kesäohjelmaan osallistuneet kasvuyrittäjät ovat olleet erittäin tyytyväisiä opiskelijatiimien korkeatasoisiin töihin”, Sipilä kertoi.

Erottumisen ja verkostojen tärkeys korostuvat Lontoon liike-elämässä

Nordic Bakery -kahvilan perustaja ja Driven Woman -verkoston perustaja ja ”pääarkkitehti” Miisa Mink kertoi omista kokemuksistaan Lontoossa ja kiinnostuksestaan brändiin ja brändin rakentamiseen.

”Lontoossa ei menesty, jollei oma brändi erotu kilpailijoiden tarjonnasta. Nordic Bakeryssä ei musiikki soi, eikä seinillä ole juuri mitään. Haluamme erottua hiljaisuudella ja kauneudella. Ensimmäisen kahvilamme perustamisesta tulee nyt keväällä 10 vuotta, tänä päivänä kahviloita on neljä ja ne kaikki sijaitsevat Lontoossa. Asiakkaat eivät heti ottaneet konseptiamme omakseen, mutta ajan myötä kahviloistamme on tullut suosittuja.”

Kahvilabisneksen ohella Miisa Mink on luonut Driven Woman -verkoston, jossa idearikkaat ja tavoitteelliset naiset voivat keskustella niin liiketoiminnasta kuin muista elämänalueista. Verkosto on toiminut neljä vuotta Lontoossa, vuoden verran Suomessa ja uusia ryhmiä perustetaan jatkuvasti ympäri maailmaa.
”Verkostoille on tilausta ja ne ovat erinomaisia foorumeita tiedon ja kokemusten jakamiseen, toinen toiselta oppimiseen ja naisten keskinäiseen kannustamiseen eteen- ja ylöspäin uralla”, Miisa Mink sanoi.

Aalto Start-Up Center (ASUC) järjestää seuraavan Open house -tilaisuuden tiistaina 23.5. klo 14-16. Tilaisuus on osa Aalto-yliopiston toukokuista Aalto Festivalia. Lämpimästi tervetuloa silloin Open Innovation Houseen (Maarintie 6). ASUCin uutisia ja tapahtumia voi seurata verkkosivuiltamme ja sosiaalisen median kanavissamme:
start-upcenter.fi
twitter.com/startupc