Aalto Startup Centerin kasvuyritykset pärjäävät vuosi toisensa jälkeen muita paremmin – ne ovat nyt jo yli 600 miljoonan euron bisnes

Kansainvälisestikin palkitusta yrityskiihdyttämöstä vauhtia hakeneiden yritysten kasvu on omaa luokkaansa. Ainutlaatuiseen dataan perustuva tutkimus on tarkastellut yrityksiä jo 20 vuotta.

LEHDISTÖTIEDOTE 23.3.2023
Aalto Startup Center
Julkaisuvapaa

Aalto-yliopiston yhteydessä toimivan Aalto Startup Center -yrityskiihdyttämön suojista ponnistaneet kasvuyritykset onnistuvat vuosi toisensa jälkeen päihittämään suomalaisen keskivertoyrityksen niin liikevaihdossa, kannattavuudessa kuin työntekijämäärän kasvussa. Asia käy ilmi Aalto Startup Centerin vuotuisesta selvityksestä*, jossa on tutkittu alumniyritysten kasvunopeutta, kasvun jatkuvuutta, kannattavuutta ja kokoa.

Siinä missä koronapandemia heikensi suomalaisten yritysten talousnäkymiä, alumniyritysten kokonaisliikevaihto kasvoi 15 prosenttia vuonna 2021. Kaikkiaan Aalto Startup Centerin alumniyritysten keskimääräinen liikevaihto on kuusinkertaistunut 20 vuodessa. Tällä hetkellä ne vaihtavat vuosittain yhteensä 630 miljoonaa euroa. Yritysten henkilöstömäärä puolestaan kaksinkertaistui vuosina 2018–21, ja alumnit työllistivät vuonna 2021 jo yli 3 000 henkilöä.

Alumniohjelmistoyritys moninkertaisti liikevaihtonsa ja henkilöstömääränsä neljässä vuodessa

Yksi henkilöstömääräänsä rajusti kasvattaneista alumniyrityksistä on vuonna 2017 perustettu ohjelmistotalo Vertics. Kahden hengen firmasta liikkeelle lähtenyt yhtiö työllistää tällä hetkellä 30 henkeä ja rekrytoi jatkuvasti lisää alalla, joka käy kovaa kilpailua erityisesti seniortason osaajista.

“Me olemme onnistuneet rekrytoinneissa hyvin. Kilpaillulla alalla tämä kertoo siitä, että olemme pystyneet vakuuttamaan työntekijät siitä, että meillä on hyvä olla”, sanoo yrityksen toimitusjohtaja ja toinen perustaja Atte Pohjanmaa.

Verticsin liikevaihto ylittää tänä vuonna 2 miljoonan euron rajan.

Aalto-yliopiston innovaatioista vastaava vararehtori Janne Laine vahvistaa, että Aalto Startup Centerin yritykset ovat haluttuja työnantajia.

“Niihin löytyy osaajia, koska ne synnyttävät jotakin uutta ja usein yhteiskunnallisesti merkittävää. Ja kun työ on mielekästä, se näkyy positiivisesti myös tuloksessa”, Laine toteaa.

Menestys kertoo oikeista valinnoista

Myös Aalto Startup Centerin alumnien elinkaari on pidempi kuin kasvuyrityksillä keskimäärin, sillä kaksi kolmesta on yhä toiminnassa ensimmäisten vuosien jälkeen. Sieltä on ponnistanut useita suomalaisen yritysmaailman menestysnimiä, kuten peliyhtiö Rovio, työnhakusivusto Duunitori, muotoiluyritys Design Pole ja hyvinvointiohjelmisto Cuckoo.

“Tämä kertoo siitä, että meille on hakeutunut vuosien saatossa oikeanlaisia startuppeja, jotka ovat päässeet skaalautumaan avullamme suuremmaksi. Kiihdyttämön tavoitteena on toimia kasvualustana tutkimuslähtöisille innovaatioille tai aikaisen vaiheen startupeille eri tieteen aloilta”, toteaa Aalto Startup Centerin päällikkö Marika Paakkala.

”Meillä on pitkä kokemus liiketoiminnan kehittämisestä ja hyvä ymmärrys siitä, miten perustetaan kestävä ja kannattava liiketoiminta. Olemme kehittäneet tätä palvelukonseptia jo yli 25 vuoden ajan osaavan asiantuntijatiimin ja laajan verkostomme kanssa”, Paakkala summaa.

*Tutkimuksessa oli mukana 293 Aalto Startup Centeristä lähtöisin olevaa yritystä eri toimialoilta. Siinä tarkasteltiin yritysten kasvua sen nopeuden ja jatkuvuuden sekä liikevaihdon ja kannattavuuden perusteella. Yritysten tiedot perustuvat Patentti- ja rekisterihallituksen, Asiakastieto Oy:n ja Tilastokeskuksen tietokannoista saatuihin tilastoihin.

Aalto Startup Center on hybridiyrityskiihdyttämö korkeintaan kolmen vuoden ikäisille ja erityisesti teknologian alan startup-yrityksille.Kiihdyttämö hyödyntää Aalto-yliopiston tarjoamaa poikkitieteellistä osaamista muotoilusta, liiketoiminnasta ja teknologiasta sekä yliopiston osaamista ja verkostoja. Mukana on yrityksiä sekä Aallosta että sen ulkopuolelta ja kiihdyttämössä luodaan liiketoiminta myös tutkimukseen perustuvista projekteista.Tällä hetkellä Aalto Startup Centerissä on yli 50 yritystä, jotka koostuvat kahdesta omasta ohjelmasta Business Generator ja R2B pre-business incubator ohjelma sekä partnerohjelmista mm. Urban Tech Helsinki incubator ja Aalto Digital Creatives. Aalto Startup Centerin toimitilat sijaitsevat Espoon Otaniemessä.

From Ideas to Impact ® – Luomme yhdessä ideoista vaikuttavuutta.

Lue lisää: Facebook, Instagram, Twitter and LinkedIn.

Lisätiedot:
Marika Paakkala