Aalto Start-Up Center on muuttanut Otaniemeen

Yhteistyöstä hyötyvät niin kasvuyrittäjät, Aalto-yliopisto kuin koko ympäröivä yhteiskunta.

Aalto Start-Up Centerin uudet tilat mahdollistavat erinomaisesti niin yksilö- ja pienryhmätyöskentelyn kuin kohtaamisia isommallakin porukalla. Kuva: Mikko Raskinen

Yhteensä lähes 200 opiskelijaa, kasvuyrittäjää ja yhteistyökumppania vastasi myöntävästi tupaantuliaiskutsuun Aalto Start-Up Centerin (ASUC) uusiin tiloihin Otaniemen Open Innovation Houseen tiistaina 31.1. Start-Up Center muutti tämän vuoden alussa moderneihin tiloihin Maarintie 6:een.

Syksyllä 2017 on edessä uusi muutto: silloin valmistuu Sähkötekniikan korkeakoulun entisten tilojen remontti osoitteessa Otakaari 5. Näihin tiloihin sijoittuu Aallon kasvuyrityskeskus, joka tullaan tuntemaan nimellä A Grid. Uudet tilat tarjoavat yrityksille ja yrityskiihdyttämöille kohtuuhintaisia toimistoja ja yhteistyö- ja tapahtumatiloja sekä puuhatiloja eli niin sanottuja maker’s space -tiloja. Lisäksi tiloista löytyy ravintola- ja kahvilapalveluita sekä talous- ja lakipalveluita.

”A GRIDin tavoitteena on kehittää tapoja, joilla myös yliopiston tutkimusinfrastruktuuria ja teknologiaa sekä niihin liittyvää osaamista voitaisiin avata yritysten käyttöön. 20-vuotissyntymäpäiväänsä tänä vuonna juhliva Aalto Start-Up Center on tässä aivan avainroolissa”, Start-Up Centerin projektijohtaja Marika Paakkala (kuvassa) kertoo. ”Etsimme pienyrityksiä pilottiin, joka tuo yhteen yritysten tarpeet ja yliopiston resurssit. Samalla kun startupit voisivat hyödyntää yliopiston teknologiaa ja infrastruktuuria, kuten protopajoja ja teollisen internetin osaamista, voimme vahvistaa Aalto-lähtöisen teknologian hyödyntämistä yhteiskunnassa”, hän jatkaa.

Kuva: Mikko Raskinen

Start-Up Center on ollut mukana jo yli 800 kasvutarinassa

Parikymmentä kasvuyrittäjää hyödynsi tilaisuuden esitellä lyhyesti toimintaansa. Kasvuyritysten pitch-esitysten jälkeen Network Manager Claes Mikko Nilsen Suomen bisnesenkeliverkostosta (Finnish Business Angels Network, FiBAN) kertoi, että yhdistys pyrkii edistämään yksityishenkilöiden sijoitusten tekemistä listaamattomiin potentiaalisiin kasvuyrityksiin. Tilaisuudessa esittäytyivät myös Aalto Start-Up Centerin pitkäaikaiset partnerit: Kalliolaw, Papula-Nevinpat ja Nordea Growth.

Aalto-1 -satelliitti -projektin vetäjältä, professori Jaan Praksilta kuultiin, että Suomi on siirtynyt avaruusaikaan.
”Suomen historian ensimmäisen satelliitin Aalto-1:n laukaisu tapahtunee lähiviikkojen aikana. Vuonna 2010 alkanut Aalto-1 -projekti ja muutamaa vuotta myöhemmin käynnistynyt Aalto-2 -projekti ovat kuuden vuoden aikana kouluttaneet satoja uusia avaruusalan osaajia. Vaikutus näkyy jo nyt muun muassa startup-yritysten kasvuna”, hän kertoi.

Tupaantuliaisiin saapuneita, mahdollisia uusia kasvuyrittäjiä Marika Paakkala neuvoi kertomalla, että Start-Up Centerin verkkosivuilla on hakulomake, jonka täyttämällä ja lähettämällä uudet kasvuyrittäjät pääsevät kasvuyrittäjyyspolullaan alkuun.
”Kasvuhakuiset yrittäjät, joilla on innovatiivinen liikeidea ja vahva tahto menestyä, ovat tervetulleita Start-Up Centeriin. ASUC tarjoaa erinomaisen kasvualustan menestykseen tarjoamalla monipuoliset yrittäjyyden kehityspalvelut, korkealaatuista yritysneuvontaa, laajat asiantuntijaverkostot sekä modernit toimitilat”, Paakkala summasi.